загрузка...
Біоніка як джерело ідей промислового дизайну - 11 Апреля 2015
Главная » 2015 » Апрель » 11 » Біоніка як джерело ідей промислового дизайну
16:51
Біоніка як джерело ідей промислового дизайну

У своїй творчій діяльності людина постійно, свідомо чи інтуїтивно звертається за допомогою до живої природи. Причини особливої уваги дизайнерів до законів формоутворення в живій природі полягають у тому, що дизайн як особливий вид мистецтва має безпосередній зв'язок з матеріальним середовищем. Жива природа у процесі свого розвитку прагне до всебічної економії енергії, будівельного матеріалу і часу. Саме це і наштовхнуло на думку щодо можливості використання в дизайні не тільки зовнішніх обрисів природних форм, а й закономірностей формоутворення живих організмів.
Біоніка (з грец. Ьіоп - елемент життя) - наука, що перебуває на межі між біологією і технікою; наука f 4 про застосування в техніці, архітектурі, дизайні принципів організації живої природи.
Ще великий Леонардо да Вінчі казав: «Птах - це інструмент, який працює за математичними законами, а людина здатна відтворити цей інструмент».
Саме він першим зробив спробу використовувати закономірності будови живих організмів у винаході технічних пристроїв, коли створював проект літального апарата на основі крил птаха. Цей приклад пояснює суть застосування біоніки у промисловому дизайні.
Без знання принципів і загальних законів формоутворення природи не можна зрозуміти ту чи іншу форму. Застосування біоніки в системі дизайну будить творчу думку, змушує мислити, шукати, пізнавати закони природи. Людина завжди черпала ідеї, спостерігаючи за природою. Так знаменитий символ Парижа - Ейфе-лева вежа - побудована за принципами біоніки, її прототипом слугувала гомілкова кістка людини. Першим архітектором, який використав повною мірою «дари природи», став Антоніо Гауді. Створений ним парк Гуель відомий як «природа, що застигла в камені». Гауді не тільки змусив захоплюватися шанувальників його творчості, а й дав початок біонічній архітектурі.
Біологічні конструкції, що використовуються в дизайні: павутина - надзвичайно легкий сітчастий та економічний матеріал; бджолині стільники, мурашники - їхня будова подібна до споруди, що зводяться нині людьми.
Біоніка широко застосовується в сучасному дизайні інтер'єрів. Це відбувається у двох напрямах - запозичення суто зовнішньої форми та побудова механізмів, споруд, меблів на підставі закономірностей, запозичених у природи.
Гармонія краси і доцільності у природі - воістину невичерпне джерело гармонізації, узгодження форми, до якого постійно зверталися і звертаються митці в галузі мистецтва, архітектури та дизайну.
Вивчення форм живої природи дає поштовх творчій фантазії дизайнерів і допомагає розв'язувати проблему гармонії між корисним та естетичним. Це збагачуює засоби гармонізації в пошуках найбільш виразних пропорцій, ритму, симетрії, асиметрії тощо.
Дизайнер виконує замальовки всіх різновидів природних зразків, а потілі аналізує їхню форму і розробляє дизайн-об'єкт.
Привіт! Це Пітер Нортон із Англії. Мене думне цікавить сучасний дизайн, особливо автомобільний. Хочу ознайомити вас із творчістю одного з провідних британських дизайнерів - Яна Кал-лума. З самого дитинства його цікавив дизайн автомобілів: у 13-річному віці він надіслав один зі своїх ескізів у компанію Jaguar, сподіваючись на підробіток у цій відомій фірмі. Першим серйозним місцем роботи дизайнера була компанія Ford. Ян в основному займався зображенням окремих елементів екстер 'еру та інтер'єру машин. Крім того, він брав участь у створенні нових моделей Fiesta, Mondeo і Рита, був відповідальним за розробку зовнішнього вигляду таких легендарних спорткарів, як RS200 і Escort RS Cosworth.
На замовлення Aston Martin DB7 Каллум спроектував неймовірно красиве купе, з якого почалася нова ера в історії легендарної британської марки. Водночас дизайнер виконував замовлення інших відомих фірм: Volvo, Nissan, Mazda.
З часом Каллум втілив свою дитячу мрію в життя - він працює в автомобільній фірмі Jaguar як головний дизайнер. За останні роки він створив серію оригінальних концептів: R-Coupe, RD-6, Advanced Lightweight Coupe, C-XF ma in.
Дякую, Пітере! Я так само захоплююсь сучасними автомобілями - особливо мене вражає їхній зовнішній вигляд. Пропоную виконати проектний ескіз транспортних засобів або побутової техніки. Можливо, комусь із нас з часом вдасться стати всесвітньо відомим художником-дизайнером. Але спершу варто уважно придивитися до живих природних форм - упевнений, що вони підкажуть нам провідну ідею майбутнього проекту. У нашому підручнику подано зразки трансформації біоформи в дизайн-об'єкт і показано вплив зовнішнього вигляду живих істот на кінцевий продукт промислового дизайну. Також: пропоную звернути увагу на особливості творчого вирішення дизайну електромобілів - транспортних засобів майбутнього.
Друзі! Аби у вас вийшов якісний проектний ескіз, пропоную спершу виконати пробні начерки олівцем, які допоможуть знайти аЬорму основної дизайн-ідеї майбутнього проекту. А вже на основі цієї ідеї можна виконувати проектний малюнок, використовуючи будь-які графічні та живописні матеріали.
ВИКОНАЙ УДОМА
Наближається одне з наших улюблених свят весни - 8 Березня. У вільний час переглянь вітальні листівки, приурочені до цього свята, й визнач, як на них поєднуються основне зображення та шрифтовий напис.
Як ми вже знаємо, різнокольорові плями та лінії викликають у нас тільки певні асоціації, проте вони не несуть жодної конкретної інформації. Однак відомі й такі абстрактні лінії, що мають конкретний зміст, - це букви.
У житті ми постійно стикаємося з буквами. Кожна з них - це зображення, своєрідна картинка. В давні часи, коли не існувало писемності, люди передавали всю інформацію за допомогою малюнків. З часом ті перетворилися в буквені символи, що стали тим підґрунтям, на якому було створено сучасні літери.
Під рукою художника-дизайнера букви набувають форми та пропорції, що є характерними для того чи іншого нірифту.
Шрифт - це букви, що мають спільний стиль графічного оформлення.
Графічний стиль літери залежить від змісту тексту. Адже на нас впливають не лише значення слів та речень, а й характер шрифту.
Кожна буква являє собою сукупність ліній - прямих, хвилястих, плавних або різких. Літера сама по собі може бути зображувальним елементом, нести певний колірний акцент, здатна організувати всю композицію. В основі графічного дизайну якраз і лежить мистецтво композиції. Саме мистецтво композиції визначає зовнішній вигляд книжок, газет, журналів, листівок та плакатів.
Найважливішим призначенням графічного дизайну є створення окремих зображень за допомогою ліній, штрихів, крапок та інших елементів. Такі зображення з нами завжди поряд, адже ми читаємо книжки, газети, журнали, даруємо вітальні листівки, отримуємо інформацію з афіш та білбордів. Для того, щоб на якісному мистецькому рівні поєднати слово і зображення, графічні дизайнери використовують поліграфічне оформлення.
Графічний дизайн має давню історію, адже перша із відомих друкованих книжок - надрукована на тканині буддійська священна книга «Діамантова сутра», що побачила світ у 868 році. Проте справжній початок ери книгодрукування пов'язаний із винаходом друкарського верстата в середині 1440-х років. В Україні ера книгодрукування почалася в 1574 році, коли у Львові відомий культурний діяч та друкар Іван Федоров уклав і надрукував перший східнослов'янський посібник - «Буквар» з граматикою та здійснив видання церковної книги «Апостол». Своїм мистецьким оздобленням друкована книжка майже повністю наслідувала графіку рукописної. Перед початком тексту були орнаментальні заставки, у центрі яких часто вкомпоно-вувалися сюжетні сцени або зображення святих. Заголовки розділів виконувалися красивою шрифтовою в'яззю, друкованою кіновар'ю або суриком. Початкові літери розділів - буквиці, а також кінцівки при закінченні розділів щедро декорувалися елементами рослинної і тератологічної орнаментики. На основі багатої народної орнаментики українського народу та кращих зразків тогочасного західноєвропейського книжкового мистецтва Федоров створив свій стиль графіки, на який рівнялися тогочасні майстри.
Наступний етап мистецької поліграфії (XVII - на початку XX ст.) характеризувався широким використаннях естампів.
Естамп - це графічний твір, виконаний на літографічному камені спеціальними олівцями, що зажирюють камінь, або жирною тушшю.
Книжково-журнальна графіка, до якої ми вже так звикли, з'являється лише в XIX - на початку XX ст.
Прикладна графіка стає відомою з XVIII ст., хоча її розквіт припадає на початок XX ст. Прикладна, ужиткова, промислова або, як її називають, «мала графіка» існує в народному побуті всюди і повсякчас. Це різноманітні етикетки на промислових товарах, художнє оформлення пакувальних виробів, наприклад, коробка для цукерок. До цього виду графіки належать також грошові знаки, поштові марки й вітальні листівки (спеціально мальовані, а не репродукції з живописних картин чи фотографій), різні промислові торговельні емблеми, книжкові знаки - екслібриси, гербові знаки тощо.
Вітаю вас! Це Кїоко Сімадаз Японії. В моїй країні здавна з особливою шаною ставляться до мистецтва каліграфи. Японська каліграфія - не просто своєрідна система писемності, це один з провідних видів мистецтва, що володіє глибоким філософським змістом.
Ієрогліфи - це цілі поняття. Така форма фіксації інформації мала значний вплив на характер мислення людей, сприяла формуванню образного сприйняття світу. У найпростішому розумінні каліграфія - це мистецтво красиво писати. Однак на рисовому папері з-під пензля майстра виходять дивовижні витвори мистецтва. Воно втілює в собі гармонію та красу.
Одним із провідних каліграфів у сучасній Японії є Сасіда Такефуса. Надзвичайно популярними в нас є його персональні виставки тамай-стер-класи, які художник-каліграф проводить для всіх бажаючих.
Для створення шрифтових композицій нам необхідно знати особливості шрифтів. Це зокрема:
• декоративні шрифти. Призначені для імітації історичного стилю написання, використовуються найчастіше з декоративною метою;
• антиквенні шрифти. Це шрифти зі спеціальними зарубками, що імітують старовинний стиль написання;
• гротески (рублені шрифти).
Вони не мають зарубок і характеризуються майже цілковитою відсутністю контрастності сполучень елементів шрифтів;
• готичні шрифти. Ці шрифти призначені для імітації старовинного рукописного почерку, що використовувався ще в Середньовічній Європі. Шрифт вирізняють висока, яскрава контрастність сполучень і достатньо вузькі пропорції.
• рукописні шрифти. Вони є імітацією каліграфічного почерку і можуть зображати літери, написані пером, ручкою, фломастером тощо.
Існує багато способів організації шрифтової композиції. Однак є лише декілька основних правил, яких слід дотримуватися у кожній гарно оформленій роботі. Хоча ми й розглядаємо їх окремо, пам'ятайте, що на практиці вони взаємопов'язані: • наближеність. Взаємопов'язані смислові елементи мають бути згруповані, розташовані якомога ближче, щоб вони виглядали як одна логічна група, а не як набір окремих елементів. Це дасть змогу організувати інформацію і зменшить пустоти. Групуючи подібні елементи, навіть якщо вони розташовані далеко один від одного, ви зробите сторінку більш організованою;
• повтор. Необхідно повторювати певні елементи оформлення в межах усієї шрифтової композиції;
• контраст. Якщо два елементи тексту дещо різняться, варто зробити їх абсолютно різними. Контраст досягається таким чином: протиставлення великого шрифту малому, товстого - тонкому, рубленого - рукописному тощо.
У поліграфії важливими є характер шрифту та розташування тексту, декоративне кольорове вирішення в поєднанні з малюнком, що повинен бути виразним, чітким і лаконічним. Стиль малюнка має неодмінно відповідати стильовим особливостям шрифту, а разом вони повинні розкривати змістову ідею тексту та його емоційне забарвлення.
Друзі! Для того, щоб на практиці зрозуміти взаємодію тексту та зображення, варто звернутися до такого поширеного виду поліграфічної продукції, як вітальна листівка. Адже вона поєднує в собі зображувальну композицію, що містить коротке вітальне слово або речення. А темою нашої листівки буде свято весни та жіночності - 8 Березня.
Щоб наша листівка виглядала no-справжнъому святковою, пропоную виготовити внутрішню її частину в техніці кіригамі за поданим зразком і шаблоном.
Кіригамі - вид оригамі, в якому допускається використання ножиць і розрізування паперу в процесі виготовлення моделі. Це основна відмінність кіригамі від інших технік складання паперу, що підкреслено в назві:  (кіру) - різати, (ками) - папір. Кіригамі - це мистецтво виготовлення фігурок і листівок з паперу за допомогою вирізання та склеювання деталей.
Малюнок із шаблону потрібно перенести на аркуш білого паперу.
Контури квітів із зовнішнього боку слід вирізати по суцільній лінії маленькими ножицями. Так само вирізаємо проміжки між квітами. Пунктирна лінія вказує місце згину вирізаної композиції, що міститиметься всередині листівки.
Тепер можемо перейти до іншої частини роботи - оформлення зовнішнього боку виробу. Листівка повинна містити художнє зображення (на ваш вибір: весняні квіти, жіноче обличчя тощо) і коротку вітальну фразу, виконану шрифтом відповідно до задуму ідеї.
Під час художнього оформлення скористайтеся навчальним матеріалом, з яким ви ознайомилися у цій темі.
Перед виконанням малюнка перегляньте подані нижче зразки вітальних листівок.

Підручники 7 клас англійська мова, фізика, біологія
Відповіді 7 клас геометрія, українська мова, хімія

 


Категория:
2015
| Просмотров: 926 |
gdz-masters.org © 2016 Яндекс.Метрика
Закрыть