загрузка...
Концерт. Фантазія. Симфонічна поема - 5 Сентября 2014
Главная » 2014 » Сентябрь » 5 » Концерт. Фантазія. Симфонічна поема
13:51
Концерт. Фантазія. Симфонічна поема

Пригадайте, що вам відомо про музичний жанр концерту. Чи пам'ятаєте, що цей термін перекладається з латинської мови як «змагання»? А хто з ким змагається?
Твори, які називаються «концертами*, уперше з'явилися в Італії як вокальні, а не інструментальні.  Однак у їх
виконанні могли брати участь й інструменти. Згодом концертом почали називати твори для голосу в супроводі інструментального акомпанементу; виникли хорові концерти.
Концерт — жанр симфонічної музики; музичний твір, що зазвичай складається з трьох частин і призначений для виконання одним або кількома інструментами та оркестром.
Принцип «змагання* поступово проникав і в суто інструментальну музику. Зіставлення звучання всього ансамблю (тутті) з декількома інструментами (соло) стало основою кончерто гроссо—жанру, що отримав поширення у творчості А. Вівальді, Й.-С. Бахатаінших.
Згодом склався також тип сольного тричастинного концерту для клавіру, скрипки та інших інструментів у супроводі оркестру. Яскравого втілення він набув у творчості Б.-А. Моцарта, Л. ван Бетховена.
Темп першої частини концерту, як правило, рухливий, другої — повільний. Музика другої частини виражає піднесені роздуми — споглядання. Третя частина — фінал — швидка, життєрадісна, нерідко пов'язана з народно-жанровими джерелами. Так будується концертний цикл, який утвердився у творчості композиторів-класиків. Пізніше з'явилися одночастинні концерти {Ф. Ліст, Д. Бортнянський).
Але термін «концерт» має й інше значення. Неважко здогадатися, що слово «концерт» позначає й особливу форму презентації музики: це публічне виконання музичних творів за заздалегідь оголошеною програмою, яке відбувається в спеціально обладнаному для цього приміщенні — у концертних залах або філармоніях.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Апвссаидро Марчелпо, Концерт ре мінор для гобою і струнних. Дмиїро Бортнянський, Концерт ре мажор для чембало (фортепіано) з оркестром.
Порівняйте прослухані твори, тембри солюючих інструментів, характер музики.
У 2012 р. у філармонії Санкт-Петербурга пройшов незвичний концерт, присвячений 100-річчю з дня народження Джона Кейджа — американського композитора, письменника, філософа і художника-авангардиста.
Концерт тривав понад три з половиною години. До нього увійшли п'єса «Кінець» для восьми черевиків, «Мелодія» для двох целофанових пакетів у супроводі ансамблю звичних предметів побуту (фаянсових склянок, порожньої кавової банки, ситечка для чаю...) (фрагменти «Лекції про ніщо».
А почалося все в 1952 p., коли світ почув славнозвісну п'єсу «4'33», що являє собою 4 хвилини і 33 секунди тиші. Однак тиша в цьому творі не рівнозначна повній відсутності звуку, оскільки Кейдж прагнув привернути увагу слухачів до природних звуків того середовища. У якому виконується композиція.
Твір «Без назви», виконаний за участю художника Р. Раушенберга. танцюриста і хореографа М. Каннінгема та інших, став прототипом жанру «хел-пенніг». у якому видовищні й музичні елементи поєднуються ізспонтанними рухами танцівників.                                               
1.  Схарактеризуйте музичний жанр концерту, його циклічну форму,
2.  Поясніть відмінність міжтлумаченнями «концерт —твір» і «концерт — захід».
Завдання за бажанням. З допомогою дорослих поцікавтеся в Імтернеті, на яких рідкісних або екзотичних інструментах сучасні оркестри (ансамблі) виконують концерти відомих композиторів. Зробіть повідомлення про ці музичні цікавинки в класі.
Чи полюбляєте ви фантазувати? Імовірно, немає на світі такої людини, яка б ніколи не мріяла або не фантазувала. У музиці є навіть п'єси, які так і називаються — фантазії.
фантазія — жанр інструментальної музики, зокрема симфонічної; твір вільної форми фантастичного змісту.
У минулому композитори намагалися надати своїм композиціям чітко визначеної форми, наприклад, рондо або сонати. Якщо композитор відчував потребу у вільному вираженні своїх вражень, уявлень та емоцій поза межами усталених форм, чудовим виходом для нього було звернутися до фантазії — найбільш вільної форми з-поміжінших.
Назва цього жанру походить від грецького слова «фантас», що означає «уява». Із плином часу фантазія набуває дедалі вільнішого характеру, образні межі ЇЇ розширюються.
Оскільки композиція іменувалася «фантазією», митець мав змогу відійти від канонів, властивих музичним формам. Тому його не можнабуло звинуватити в порушенні усталеної музичної структури, оскільки фантазії її не мали.
У фантазії композитор презентує слухачеві головну музичну тему на самому початку твору, далі — ніби імпровізує на задану тему, змінюючи засоби музичної виразності. Митець продовжує музичний розвиток так, як підказують йому серце, власні почуття йемоції, уяваі фантазія.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Вольфганг А мздвй Моцарт, Фантазія ре мінор (у фортепіанному виконанні й у виконанні оркестру під керівництвом Поля Моріа).
Порівняйте фортеїіаннуй оркестрову версії виконання фантазії. Які мові якості надає музиці В.-А. Моцарта її сучасна оркестрова інтерпретація?
Відомий композитор Ян Сібеліус увійшов в історію симфонічної музики як творець жанру програмної симфояічяої поеми. Ця назва викликає миттєві асощації з атмосфе рою поезії і наочно відображає зв'язок музики і літератури. Жанру поеми, які фантазії, притаманний вільний розвиток музики.
Ян Сібеліус, Симфонічна поема «Фінляндія». Схарактеризуйте особливості форми та розвитку цієї музики.
Ян Сібеліус (1865—1957) — фінський композитор шведського походження. За життя отримав світове визнання як композитор-симфоніст, автор симфонічних поем, сюїт, симфоній, а також інших вокальних та інструментальних творів. На його честь були названі численні вулиці, парки, а також щорічний музичний фестиваль «Тиждень Сібеліуса». У 1939 р. альма-матер композитора, Музич ний інститут, що у столиці Фнляндії, отримав назву Академії імені Сібеліуса.
Я у світі музики: досліджую, дію
1.  Схарактеризуйте особливості жанру концерту.
2.  Проведіть дослідження з теми: «Фантазії і поема в різних видах мистецтва».
3.  Створіть живописні фантазії до прослуханої музики.

Симфонія. Увертюра

 


Категория:
2014
| Просмотров: 767 |
gdz-masters.org © 2016 Яндекс.Метрика
Закрыть