загрузка...
Тема 10-11. Аранжування в музиці - 12 Апреля 2015
Главная » 2015 » Апрель » 12 » Тема 10-11. Аранжування в музиці
20:26
Тема 10-11. Аранжування в музиці

У світі музики дуже часто трапляються випадки, коли твір, призначений для якогось інструмента, наприклад для струнного (скрипки), виконується на клавішному (фортепіано). Для цього здійснюють нотний «переклад» композиції.
Аранжування в музиці - це пристосування, переклад музичного твору, написаного для певного інструмента {голосу, співака чи ансамблю), для його виконання в іншому складі інструментів (голосів).
Найвідомішими аранжувальниками XIX ст. вважають Нікко-ло Паганіні і Ференца Ліста. Віртуоз Пеганіні - визначний італійський майстер скрипки, створив чимало неперевершених музичних творів, які сам і виконував. Його техніка виконання вирізнялася неймовірною довершеністю. Музикант цілковито змінив саму природу скрипкового виконання: умів грати такі п'єси, які, як вважалося, неможливо відтворити.
Якщо Паганіні вважають генієм скрипки, то Ференца Ліста - його двійником-піаністом. Австрійський композитор гастролював містами Європи, щоразу збираючи переповнені концертні зали.
Щоб продемонструвати свій талант і віртуозну гру на інструменті, обоє митців написали власні твори, які відповідали заданій меті. Так, Н. Паганіні створив 24 калриси для скрипки. Ці твори є справжнім посібником для досвідчених професійних музикантів, оскільки техніка виконання цих творів - надзвичайна складна.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Які картини ви уявили? Який характер музики? Схарактеризуйте засоби виразності твору.
Що змінилося у виконанні?
ПОРТРЕТ МИТЦЯ
НІкколо ПаганінІ (1782-1840) - італійський скрипаль-віртуоз, композитор та гітарист.
У віці 7 років уперше взяв до рук скрипку. А вже за рік Нікколо написав свою першу скрипкову сонату і кілька складних варіацій. У11 -річному віці виступає із самостійним концертом у Генуї (серед виконаних творів - власні варіації на французьку революційну пісню «Карманьола»).
На зламі століть Нікколо успішно виступає в Пармі, опісля отримує запрошення виступити при дворі герцога Фердинанда Бурбонсько-го. Потім гастролює Італією, Німеччиною, Францією, Австрією, Великою Британією.
Паганіні вражав слухачів віртуозним виконанням, яскравістю образів, польотом фантазії, драматичними контрастами. У його творчості повною мірою виявлялися особливості італійського народного імпровізаційного стилю.
Паганіні першим зі скрипалів виконував концертні програми напам'ять, вводячи у гру нові технічні прийоми. Музикант розширив межі впливу скрипкового мистецтва. Деякі твори композитора настільки технічно складні, що після його смерті тривалий час вважалися такими, які неможливо виконати.
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Порівняйте Каприс № 24 ля мінор Н. Паганіні у скрипковому виконанні з фортепіанною інтерпретацією Ф. Ліста. Схарактеризуйте тему, темброве забарвлення. Які зміни музики відбулися у процесі варіювання теми?
2. Схарактеризуйте ритмічні, мелодичні, регістрові та динамічні особливості варіацій. Занотуйте у зошит.
3. Уявіть себе журналістом тижневика "Музична афіша». Підготуйте свій відгук на концерт, у програмі якого звучав Каприс № 24 ля мінор Н. Паганіні у фортепіанному виконанні, транскрипція Ф. Ліста.
Пригадайте, що вам відомо про жанр рапсодії. Що характерно для нього?
Аранжування тем Паганіні входить до відомого Концерту для фортепіано з оркестром Сергія Рахманінова і має назву «рапсодія». Як ви пам'ятаєте, жанр рапсодії виник у далекому минулому - сягає часів давньогрецьких співаків-оповідачів. Сучасна рапсодія - це інструментальний твір вільної форми, в основі якого зазвичай покладено народну тему. Рапсодію на тему Паганіні С. Рахманінова вирізняє масштабний задум, величне темброве рішення - її виконує оркестр із солюючим фортепіано; виразна тема, ознаки тричастинної композиції концерту, наскрізний тематичний розвиток.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Сергій Рахманінов, Рапсодія на тему Паганіні з Концерту для фортепіано з оркестром № 1.
Як змінилася тема Н. Паганіні утворі С. Рахманінова? Які особливості звучання прослуханого твору?
Концертна рапсодія для соло фортепіано з оркестром є, водночас, варіаційним циклом на тему Двадцять четвертого Капрису Нікколо Паганіні.
Видатний український композитор Мирослав Скорик створив блискучі оркестрові обробки каприсів Паганіні, у яких дотепно зіставив музику XIX ст. і сучасні мотиви.
Пізніше, на основі інструментальної інтерпретації Мирослава Скорика каприсів Паганіні був створений балет «Каприси». Балетмейстером-постановником твору став народний артист України Віктор Литвинов. Сюжет балету «Каприси» - це історія великого маестро, геніального творця поза часом і простором. Це спроба показати долю окремої особистості.
Нікколо Паганіні - Мирослав Скорик, Десять каприсів із циклу «24 каприси для великого симфонічного оркестру» (на вибір).
ПОРТРЕТ МИТЦЯ
Скорик Мирослав Михайлович (народ, в 1938 р.) - український композитор і музикознавець, внуча-тий племінник видатної співачки Соломії Крушельницької. Народився у Львові, тут відвідував музичну школу. Навчався у Львівській державній консерваторії ім. М. В. Лисенка під керівництвом Станіслава Людкевича. По закінченню стажувався у Дмитра Каба-левського. Тривалий час викладав композицію в Київській консерваторії. У доробку митця - різноманітні музичні жанри: опера, балет, реквієм, концерти (для оркестру, для віолончелі з оркестром, для фортепіано, скрипки), твори для оркестру, різноманітних ансамблів, сольного фортепіано. Окрім того, композитор завзято писав музику до багатьох фільмів і театральних вистав, джазову та популярну музику.
У музичній редакції Мирослава Скорика світ побачив опери М. Леонтовича «На Русалчин Великдень», А. Вахнянина «Купало», Д. Січинського «Роксолана».
У своїх творах М. Скорик переосмислює український, зокрема карпатський, фольклор, а також втілює власне бачення міської салонної музики, джазу. Композиції митця постійно звучать на українській та європейській сценах, а також у США, Канаді й Австралії. Сьогодні Мирослав Скорик є співголовою Спілки композиторів України і художнім керівником Національного театру опери та балету ім. Т.Г. Шевченка (м. Київ).
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Поміркуйте, чим сучасна інтерпретація одного з творів, який вам сподобався, відрізняється від оригіналу композитора.
2. Як у сучасних аранжуваннях змінюється музичний образ твору, його форма та засоби виразності (мелодика, ритм, темп, динаміка, інструментування тощо)?
3. Працюємо разог . Об'єднайтесь у групи і знайдіть в Інтернеті колекцію картин, скульптур, архітектурних споруд, зміст яких співзвучний музичним творам, прослуханим на уроці. Створіть музичне слайд-шоу на тему «Музика крізь віки: Н. Паганіні - Ф. Ліст - С. Рахма-нінов - М. Скорик".

Нові підручники 7 клас 2015 з геометріі, української літератури, алгебри
ГДЗ відповіді 7 клас інформатика. біологія. історія України


Категория:
2015
| Просмотров: 1473 |
gdz-masters.org © 2016 Яндекс.Метрика
Закрыть