загрузка...
Тема 16-17. Джаз - 12 Апреля 2015
Главная » 2015 » Апрель » 12 » Тема 16-17. Джаз
20:37
Тема 16-17. Джаз

Наприкінці XIX - початку XX ст. на півдні Сполучених Штатів Америки, у м. Новий Орлеан, виникла нова форма музичного мистецтва, яка синтезувала в собі африканську та європейську культури. Назва цього напряму - джаз, що з англійської означає «підбадьорливий вигук в афроамериканців».
Характерними ознаками музичної мови джазу спочатку були імпровізація й поліритмія, що ґрунтувалася на синкопованих ритмах (перенесенню наголосу з сильної долі такту на слабку), а також особливий комплекс прийомів виконання ритму - свінг (з англійської - «розкачування»). Троє або четверо виконавців, які зазвичай грають на тромбоні, трубі і кларнеті, «підлаштовувалися» під чіткий ритм, який відбивали ударні.
Джаз вирізняється «блюзовою» гармонією та інтонацією. Джазом називають і оркестр, який складається із духових, ударних та шумових інструментів.
У основі джазу - жанри афроамериканської музики: спірічуел та блюз.
Спірічуелс (з англ. «духовний, церковний») - це духовний хоровий гімн в афроамериканській спільноті, написаний переважно на біблійні сюжети.
Спірічуелс завжди виконує колектив співаків, супроводжуючи свій спів ритмічними ударами в долоні, притупуванням, рухами тіла. Зазвичай твір має форму запитання - відповіді.
Блюз (з англ. «меланхолія, зневіра») на відміну від спірі-чуелса - сольно-пісенний жанр драматичного спрямування. У творах цього жанру відображаються особисті хвилювання, емоції та почуття людини, а також розкривається справжнє життя бідних людей Америки. Однак яскравими ознаками блюзу також є гумор, іронія і сатира. Музика і текст мають імпровізаційний характер, тому легко ігідкорюються таким особливостям викладання, як поліритмії (одночасному поєднанню різних ритмічних малюнків), синкопуванню, специфічному тембровому забарвленню голосу та інструменту.
Більшість виконавців джазу - це видатні майстри-віртуози. Опинившись у центрі уваги публіки, соліст не може просто імпровізувати на теми легких мелодій, оскільки від нього завжди очікують віртуозну гру і справжнє натхнення. Видатними виконавцями джазу були Луї Армстронг, Дюк Еллінгтон, Гленн Міллер та інші.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
У чому виявляються особливості пісні, яку ви прослухали? До якого жанру афроамериканськоі музики, на вашу думку, вона належить? Які особливості джазової музики помітили? Придумайте ритмічну імпровізацію та виконайте її як супровід до пісні
ПОРТРЕТ МИТЦЯ
Луї Армстронг (1901-1971) - американський джазовий трубач, вокаліст і керівник ансамблю. Народився в най-біднішому афроамериканському районі м. Нового Орлеана. Працював з дитинства, щоб допомогти своїй сім'ї: розвозив вугілля, продавав газети. Луї рано почав співати в невеликому вуличному вокальному ансамблі, грав на барабанах і за кілька років натренував слух. У 14-річному віці потрапив у міський виправний будинок. Там навчився грати на кларнеті, брав участь у місцевому духовому оркестрі. Після повернення додому грав у вільний від роботи час в аматорських ансамблях. Молодого виконавця помітив місцевий король джазу - Джо Олівер, з допомогою якого Армстронг став професійним музикантом і входив до складу відомих джазових оркестрів тих часів.
З середини 1920-х років Армстронг записував альбоми з власними студійними ансамблями, найвідоміші з яких «Гаряча п'ятірка» («Hot Fife», 1925 p.) і «Гаряча сімка» {«Hot Seven», 1927 p.).
Тоді ж починає співати джазовим скетом (ритмічне повторення складів, які співак вигадував безпосередньо під час виконання композиції).
Луї Армстронг створив імпровізаційний виконавський стиль гри на трубі, для якого властиве вільне трактування мелодій. Віртуозний соліст-трубач довів, що центром джазового ансамблю є особистість, актор, із власними ідеями і переживаннями.
Музикант гастролював країнами Європи, Америки, Африки, Австралії та Японії. Часто знімався в кіно, постійно брав участь у радіопрограмах, музичних і театральних виставах. Разом з Еллою Фіццджеральд брав участь у джазовій версії опери Джорджа Гершвіна «Поргі і Бесс». Не полишаючи інструментально-виконавську діяльність, Армстронг дедалі частіше виступав як співак: його низький, хриплий, наповнений теплом голос легко впізнаваний, як і неповторне звучання його труби. Сьогодні Луї Армстронг - це символ американського джазу в усьому світі.
Джазові композиції у виконанні Г. Міллера, Д. Еллінгтона та інших видатних музикантів (на вибір вчителя).
Які мелодичні та ритмічні звороти, характерні для джазу, ви помітили? Спробуйте відчути пульс музики. Які особливі «прикмети* джазу? Які інструменти виконували соло?
Джазу властиві дві важливі ознаки, що вирізняють його з-поміж інших видів музики: імпровізація і свінг. Слово «імпровізація» означає, що музиканти можуть складати музику під час її виконання. Так, вони часто використовують одні й ті самі мелодії і співзвуччя, проте музика, яку вони грають, ніколи не звучить однаково.
Свінг (з англ. - «помірне гойдання», «хід») - ритм, який проходить крізь усю музику. Граючи, музиканти підкреслюють ритм, додаючи мелодії особливої енергійності. У джазі імпровізує не тільки соліст - кращий виконавець на трубі, кларнеті або саксофоні, а й усі музиканти. В імпровізаційному джазі немає точного запису виконуваної музики, а тільки музична основа у вигляді якої-небудь відомої мелодії. Кожний музикант імпровізує свою партію, вільно варіюючи цією мелодією, що вимагає від учасників джазу виконавської майстерності й таланту.
Інша особливість джазу - складний ритм, основу якого становить метрична пульсація, тобто біт (з англійської - «удар», «пульс»). У джазовому ритмі є чимало й інших акцентів, які, поєднуючись, створюють драйв (з англ. «гонка», «їзда»,) - динамічну якість ритму, або біта. Наявність драйву створює у слухача ефект руху, наростаючого темпу, тоді як він залишається незмінним. Цей термін тепер використовується і в рок-музиці.
Які особливості джазу в цьому творі? Схарактеризуй пісню.
ПОРТРЕТ МИТЦЯ
Рей Чарльз - відомий американський музикант, автор понад 70 студійних альбомів, один з найвідоміших у світі виконавців музики в стилях соул, джаз і ритм-енд-блюз.
Був нагороджений тринадцятьма преміями «Греммі», потрапив до залів слави рок-н-ролу, джазу, кантрі і блюзу.
Френк Сінатра назвав Рея «єдиним справжнім генієм в шоу-бізнесі».
МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП
Засновниками свінгу вважають Дюка Еллінгтона, Каунта Бейсі, Гленна Міллера. В оркестрі Д. Еллінгтона музиканти за допомогою спеціальних сурдин, пристосувань для зменшення сили звука та зміни тембру, досягали особливого, «горлового» тембру інструментів, що нагадував звуки людського голосу. Таке екзотичне звучання назвали «стилем джунглів».
Я У світі музики: досліджую, дію
1. Поцікавтеся про творчий і життєвий шлях відомого піаніста, аранжувальника, композитора, керівника оркестру, представника джазового мистецтва Едварда Кеннеді («Дюка») Еллінгтона.
2. Послухайте джазові композиції у виконанні оркестру Дюка Еллінгтона. Схарактеризуйте стильові особливості виконання.
3. Дослідіть виникнення, поширення та характерні особливості джазових стилей. Заповніть таблицю у зошиті за зразком.
Менш ніж за сто років джаз перетворився на популярну, самобутню і повну енергії музику. Його створювали в основному афроамериканські музиканти. їхня обдарованість відзначилася в дивному розмаїтті, у свободі, і разом з тим, чіткості ритмів з характерним для джазу зсувом акцентів із сильної долі на слабку (синкопами). У джазовій музиці стрімко розвивалося декілька стилів.
У джаз-оркестрі немає фіксованого складу інструментів. Великого значення, звісно, в ньому має група мідних інструментів: труба, тромбон, саксофон. Досить різноманітна група й ударних інструментів: ритм-секшн (ця особливість перейшла в джаз від його «предків» - народних негритянських оркестрів). Іноді на кількох ударних інструментах грає один виконавець-віртуоз. У джазі обов'язково звучить фортепіано, що також виконує роль ритмічного інструмента
МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП 
Одного разу Пол Вайтмен, американський «король джазу», запропонував своєму другу - Джорджу Гершвіну, написати симфонічний твір у джазовому стилі. Проте відомий композитор відмовився. Здивуванню Гершвіна не було меж, коли він дізнався, що за місяць відбудеться концерт оркестру Пола Вайтмена за новим твором Гершвіна...
Якось композитор роздратовано звернувся до друзів: «Вони думають, що Гершвін може написати шедевр на замовлення!». «А хіба не може?» - усміхнено поцікавився приятель. «Звісно, може, - зітхнув Гершвін. - Тільки до сьогодні я не підозрював про це...». Так, менше ніж за місяць з'явилася відома «Рапсодія у блюзових тонах».
Пригадайте, що таке рапсодія. Які її характерні особливості?
Американський композитор Джордж Гершвін вважав, що його «Рапсодія у блюзових тонах», або «Рапсодія у стилі блюз», хоч і написана у джазовому стилі, однак є серйозною музикою. Головна ознака цього твору - імпровізаційність, яку він запозичив у джазових музикантів, поєднується з принципами розвитку європейського класичного симфонізму. Цей стиль в музиці отримав назву симфоджаз.
Симфоджаз - стильовий різновид джазу; поєднання жанрів легкої та симфонічної музики.
Цей твір складається з чотирьох тем, кожна з яких представляє собою оригінальну варіацію пісенних, танцювальних, блюзових та ліричних мелодій. У рапсодії вільно чергуються контрастні епізоди.
Я у світі музики: сприймаю, розумію
Спробуйте визначити головні теми твору. Чи змінювались темп, динаміка, ритм?
Така назва рапсодії з'явилася не випадково. Гершвіна надихнув живопис, представлений на одній із виставок Нью-Йорка. Зокрема, пейзажі Джеймса Вістлера, витримані переважно в синіх тонах.
Порівняйте музичний твір з живописними картинами Дж. Вістлера. Що у них спільного? Підберіть репродукції картин до цього музичного твору.
ПОРТРЕТ МИТЦЯ
Джордж Гершвін (1898-1937) - відомий американський композитор. З дитинства захоплювався джазовою культурою.
З 12-річного віку почав самостійно вчитися грати на фортепіано, а з 16 років - на професійному рівні.
У 1918-1919 pp. у бродвейських театрах Нью-Йорку можна було почути чимало творів Гершвіна, наприклад, у мюзиклі «Синдбад» , що мав приголомшливий успіх. А вистава «La, La Lucille» 1919 p. цілковито складалася із творів Гершвіна. Упродовж 1920-1924 pp. Джордж Гершвін створював по кілька десятків творів для вистави «Скандали Джорджа Байта». Написав першу національну оперу «Поргі і Бесс», а також «Блакитний понеділок» («Blue Monday»), відому як «135-та вулиця», після прем'єри якої його запросили композитором до джаз-бенда під керівництвом Пола Вайтмена. Саме для Вайтмена Джордж створив справжню перлину своєї творчості - Рапсодію у блюзових тонах.
Я у світі музики: досліджую, дію
1. Чи погоджуєтеся ви з твердженням, що XX ст. в музиці - це століття джазу? Аргументуйте свою думку.
2. У чому полягає історичне значення «Рапсодії у блюзових тонах» Дж. Гершвіна?
3. Дослідіть, яку роль відіграє джаз у сучасній музиці. Ознайомтеся із творчістю сучасних виконавців джазу.
4. Музичний проект: "Джазові фестивалі в Україні».

Нові підручники 7 клас 2015 з геометріі, української літератури, алгебри
ГДЗ відповіді 7 клас інформатика. біологія. історія України

 


Категория:
2015
| Просмотров: 417 |
gdz-masters.org © 2016 Яндекс.Метрика
Закрыть