загрузка...
Урок № 3. Алгоритми - 26 Сентября 2014
Главная » 2014 » Сентябрь » 26 » Урок № 3. Алгоритми
13:04
Урок № 3. Алгоритми

Цілі: 
-  навчальна: ознайомити з поняттями алгоритм, формальне виконання алгоритму, програма, виконавець алгоритму, середовище; 
-  розвивальна: розвивати логічне й алгоритмічне мислення; формувати вміння аналізувати і робити висновки; 
-  виховна: виховувати зосередженість, увагу та спостережливість. Тип уроку: комбінований. Обладнання: плакат «Властивості алгоритмів», картки, підручники.

предыдущий урок  
конспекты уроков
  следующий урок
 


Хід уроку. Информатика 6 кл. Урок № 3. Алгоритми
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ВІДТВОРЕННЯ І КОРИГУВАННЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Перевірка домашнього завдання
Завдання. Уявити виконавця та вказати команди, які він може і не може виконати.
Заслуховуються відповіді учнів. Колективне обговорення.
Командна гра «Лови помилку»
Кожен учасник команди підготував удома невеликий текст з помилками з теми і пропонує його учасникам іншої команди.
Для економії часу можна обмінятися текстами, які були заготовлені заздалегідь. Користь подвійна й обопільна — чия команда краще заховає свої помилки і хто більше і швидше знайде.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Пригадаймо:
— Які сигнали нам подає мікрохвильова пічка, шкільний дзвінок, сигнал мобільного телефона? Що вони означають? Як інакше можна назвати ці сигнали? (Команди)
— Як правильно здійснити телефонний дзвінок зі стаціонарного телефону?
—  Чи можна зробити навпаки: спочатку набрати номер, потім зняти слухавку?
Учитель. Усі команди потрібно виконувати послідовно. Послідовність команд називають алгоритмом. Кожен крок алгоритму — це команда виконавцеві.
IV. ОГОЛОШЕННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Тема сьогоднішнього уроку — «Алгоритми».
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Пояснення вчителя з елементами демонстрування (як варіант — вправа «Крісло автора»)
Організація роботи
Учень, який володіє навичками роботи з комп'ютером, грає роль учителя, пояснюючи решті учнів новий матеріал.
Люди щоденно користуються різноманітними правилами, інструкціями, рецептами, що складаються з певної послідовності вказівок. Деякі з них ми виконуємо не замислюючись, автоматично.
Наприклад, для приготування варених яєць на газовій плиті потрібно діяти так:
1.  У каструлю налити холодну воду для варіння яєць.
2.  Викласти помиті курячі яйця в каструлю з холодною водою. При цьому яйця повинні бути повністю покриті водою.
3.  Увімкнути конфорку.
4.  Поставити каструлю з яйцями на вогонь, довести до кипіння.
5.  Варити яйця 6-7 хвилин після закипання.
6.  Вимкнути конфорку.
Такий запис послідовності дій називають алгоритмом.
— Наша діяльність зазвичай має мету, але не завжди ця мета досягається. Якщо ми уявимо результат, потім продумаємо чіткий план його досягнення, то мету буде досягнуто. Тобто ми повинні скласти алгоритм. Приклади алгоритмів з життя — це правила переходу вулиці, рецепт торта, інструкція з виготовлення годівнички для птахів тощо.
— Що з нижчепереліченого є алгоритмом, а що ні: 
•  правила переходу вулиці;
•  телефонний довідник;
•  рецепт приготування каші;
•  інструкція користування пилососом;
•  розклад уроків;
•  правила поведінки;
•  інструкція зі складання паперового літака;
•  інструкція з виготовлення моделі з конструктора;
•  меню в кафе;
•  таблиця множення;
•  план розв'язання задачі?
—  Отже, що таке алгоритм? (Послідовність команд.) Кожен крок алгоритму — це команда виконавцеві.
Алгоритм — це чітка послідовність дій, спрямованих на виконання поставленого завдання.
Іншими словами, алгоритм — це скінченна послідовність команд виконавцеві, виконання яких призводить до розв'язання певної задачі.
Виконавець алгоритму — це людина або автоматичний пристрій (робот, комп'ютер, телефон тощо), які розуміють і вміють точно виконувати команди алгоритму.
Розробляючи алгоритм виконання поставленого завдання, потрібно визначити, для якого виконавця він призначений, і використовувати в алгоритмі тільки ті команди, які зрозумілі виконавцеві. Наприклад, команда «від числа 2 відняти число 5» зазвичай не зрозуміла учневі 1-го класу.
Система команд виконавця — сукупність команд, які можуть бути виконані виконавцем.
Слід враховувати, що складає алгоритми людина, а виконують їх інші люди, технічні пристрої (комп'ютери, роботи, машини, побутова техніка тощо). Тому виконавець алгоритму може не мати уявлення про мету його виконання. Він повинен лише точно виконувати команди алгоритму, навіть не розуміючи, чому і навіщо потрібно виконувати саме ці команди, щоб досягти поставленої мети.
Таке виконання алгоритму називають формальним.
Саме завдяки формальному виконанню алгоритмів їх можуть виконувати автоматичні пристрої. Зокрема, комп'ютер як виконавець теж може виконувати різноманітні алгоритми. Алгоритми, призначені для виконання комп'ютером, називають комп'ютерними програмами.
Комп'ютер розуміє команди, записані мовою програмування. Комп'ютер зчитує і послідовно виконує текст комп'ютерної програми.
Комп'ютерна програма — це алгоритм, записаний мовою програмування і призначений для виконання комп'ютером.
Отже, щоб правильно скласти комп'ютерну програму, треба скласти алгоритм і записати команди мовою програмування.
Створення комп'ютерних програм називають програмуванням. Людину, яка створює комп'ютерні програми, називають програмістом.
Властивості алгоритмів
З'ясуємо, які властивості мають алгоритми.
Дискретність. Виконання алгоритму складається з окремих дій (кроків) у певній послідовності.
Скінченність. Скінченність означає, що виконання алгоритму повинне закінчитись після скінченної (можливо, досить великої) кількості кроків.
Результативність. Виконання алгоритму завжди повинне приводити до певного результату. Воно не може закінчуватись невизна-ченою ситуацією.
Формальність. Виконавець відповідно до алгоритму повинен здобути результат, не вникаючи в його суть. Ця властивість має особливе значення для автоматизації процесів.
Визначеність. Під час виконання алгоритму у виконавця не повинно бути двозначних вказівок. Тобто різні виконавці повинні діяти однаково та дійти одного й того ж результату. Алгоритм не може містити неоднозначних указівок. Наприклад, «Додати 2-3 ложки цукру», «Пізніше», «Через кілька хвилин» тощо.
Масовість. За допомогою створеного алгоритму повинен розв'язуватись цілий клас подібних задач.
Зрозумілість. Алгоритм має містити лише вказівки, які зрозумілі виконавцеві.
Проведення комплексу вправ для зняття м'язового напруження
VI. УСВІДОМЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Робота в зошитах
Скласти алгоритм нашої фізкультхвилинки.
Вправа «Мікрофон»
Учитель ставить запитання.
Пропонує учням будь-який предмет (диск, олівець тощо), який виконуватиме роль уявного мікрофона. Учні передаватимуть його один по одному, по черзі беручи слово.
Слово надається тільки тому, хто отримує «уявний» мікрофон. Коли один учень висловлюється, інші не мають права перебивати, щось говорити, викрикувати з місця.
Учні мають говорити лаконічно й швидко.
Орієнтовні запитання
— Що таке алгоритм?
— Де використовують алгоритми?
— Хто може бути виконавцем алгоритму? Наведіть приклади.
— Що таке формальне виконання алгоритму?
— Що таке програма?
— Чи має алгоритм певні властивості?
— Назвіть властивості алгоритму. Поясніть кожну з них.
— Наведіть приклад послідовності вказівок, яка не є виконуваною.
— Наведіть приклад послідовності вказівок, яка не є результативною.
— Наведіть приклади з навколишнього життя: S  виконавців;
•  алгоритмів;
•  систем указівок.
Робота з картками
Розставте номери дій так, щоб вийшов алгоритм ранкового збирання до школи.

 

Практичне завдання. Інструктаж з БЖД
Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми (Варіант 2)
Учитель, враховуючи індивідуальні особливості учнів класу, самостійно визначає час і термін проведення комплексу вправ під час роботи (як правило, через 8-10 хвилин після початку роботи). Скласти алгоритм для виконання певного завдання в програмних комплексах (за вибором учителя та за наявності), наприклад: S  «Садівник»,  «Навантажувач»,  «Кенгуру» — програма «Сходинки до інформатики»; S  їжачок — «Скарбниця знань»; •S  Кран — GCompris; •/  Рудий кіт — середовище Scretch тощо.
Завдання за підручником
Релаксація. Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми Повільно переводити погляд вверх-вниз, потім навпаки. Повторити тричі.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Завдання за підручником
Опрацювати відповідний параграф підручника, конспект уроку.
2. Додаткове завдання Скласти алгоритм посадки вазона.
VIII. Підсумки уроку.
Информатика 6 кл. Урок № 3. Алгоритми
Рефлексія
Наприклад, учням пропонують закінчити речення на зразок: «Для мене сьогодні важливим було...», «Сьогодні я дізнався про...», «Мені хотілося в майбутньому дізнатись про..., навчитись...».


Категория:
поурочные конспекты уроков
| Просмотров: 713 |
gdz-masters.org © 2016 Яндекс.Метрика
Закрыть